BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 17, 2010

hanyut - faizal tahir

Harus bagaimana lagi
Dan terus begini
Dengarkan aku
Lihat ke mataku

Cukup sudah kau menghukum

Salahku tetap salahku
Benarkan ku berbicara

Agar bisa pulih semua

Namun harus sampai bila

Kau kan diam seribu bahasa

Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu
Fahamilah ku tak mampu terus tanpa kamu
 
Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja

Saat mata terpejam

Hanya kau ku terbayang
Menghapus semua segala rasa di jiwaku

Saat mata terbuka

Kamulah yang pertama
Tak mampu aku
Bayangkan
Hidup tanpa dirimu

Aku memang bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Dan tapi dah ku sedari
Segala perit kau lalui
Ku terlupa kau terluka
Dan memang selalu

Aku bersalah
Selalu saja mengabaikan mu
Meninggalkan mu
Dan tetapi itulah aku sedari
Segala perit yang kau lalui
Kerna diriku yang terus hanyut

Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu

Bagaimana ku nanti
Bila tiada mengganti
Yang ku ada hanya kamu saja

Bagaimana ku nanti

Bila kau tak di sisi
Yang ku ada hanya kamu saja



i'm terribly sorry dear..

Tuesday, December 7, 2010

am happy

there must be an angel swept away all my sorrows.. 
secretly.

=p




Friday, December 3, 2010

HIBA

tak pernah aku merasakan aku serapuh ini
tak pernah juga aku merasa sekosong ini
tak pernah aku berasa keseorangan begini
tak pernah aku menghadapMU sehiba ini

menghadap kiblatku
aku mengadu
betapa
aku tidak lagi kuat
menghadapi semua ini
           
mengapa aku?
setiap kalinya tetap aku?

aku takut menghadapi esok
terlalu takut..

aku cari kekuatan bersamaMU
terasa KAU benar-benar dekat
benar-benar mendengar
ya Allah
bawalah pergi semua lara dihati
aku tahu aku selalu jauh
mendekatiMu bila sunyi begini

 
ampunkan aku
aku pohon kekuatan
menghadapi semua ini.

amin
 

Wednesday, November 24, 2010

Salahudin Ayubi

disebabkan terlalu banyak masa terluang dek bergelar pengganggur,
kini masa kebanyakkan di habiskan dengan menghadap 'muka buku', memasak, mengemas dan membasuh..
persis si suri rumah juga adanya
huhuhu..

kegemaran membaca juga sudah agak lama ditinggalkan
entah bagaimana semalam, aku terjumpa sebuah buku yang bertajuk
Salahudin Ayubi Penakluk Jurusalem
(salah satu buku dari koleksi pahlawan Islam)

seriously, 
kalo aku tak baca buku tu semalam, memang aku tak kenal siapa beliau
sungguh cetek pengetahuan aku tentang tokoh-tokoh islam kan?
and insyaAllah i'll will start digging from today on.
kalau bukan kita, siapa lagi yang nak ambil tahu kan?

sedikit sebanyak tentang Salahudin Ayubi ialah beliau merupakan tokoh yang mengetuai tentera Islam dalam memerangi tentera salib bagi merampas kembali Masjidil Al-Aqsar yang dikuasai tentera salib.
beliau merupakan seorang yang mahir bermain senjata dan hebat mengendalikan kuda serta bijak menyusun strategi perang.
beliau juga seorang pemimpin yang berserdahana dalam hidup dan tidak pernah alpa dengan pujian. 
beliau seorang manusia yang tujuan hidupnya hanya kerana Allah dan segala perbuatannya diniatkan kerana Allah.
beliau semasa hayatnya ketika memimpin tentera Islam beliau banyak mencontohi Rasulullah s.aw. dalam banyak perkara.
beliau juga seorang pemimpin yang adil dan banyak membela nasib rakyatnya menyebabkan dia disayangi dan dihormati.


memang tak rugi membaca buku ni sebab banyak iktibar yang boleh kita dapat dan kamu juga harus membacanya juga ya. 


hurm, pandai ke?

nak dijadikan cerita malam raya aidiladha hari tu selepas maghrib
ayah 'paksa' aku juga untuk ke rumah sang chenta hati untuk menghantar lemang
walau sepatutnya aku berjanji untuk kesana keesokan harinya
ayah cakap lemang yang baru masak sedap sebab masih panas
(sayangnya ayah kat u yang..)
makanya ekspedisi ke bangi di mulakan
ditemani dua orang adik aku
seorangnya bertindak sebagai pemandu dan seorang lagi sebagai peneman.. 

sampai-sampai sahaja 
aku terjah ke dapur... 
waaaa...
kelihatan si pengantin baru nurul dan faruq 
tengah masak u'olls
waaa..
i memang sangat amazed kalau
orang muda-muda lagi dah pandai masak ni.

teringat pula kunjungan terdahulu
sang chenta hati memang tidak dinafikan keteroran beliau memasak
abang aznal juga macam tu
sangat pandai memasak kek u..
kak kuza pon begitu.. pandai masak
and all his cousins juga macam tu.
kak anja dengan kak lela selalu aje didengari puji-pujian
masakan kakak berdua..

aku?

pandai ke masak... 
huhuhu





Sunday, November 21, 2010

kuman

kuman kat seberang laut kau nampak
gajah depan mata tak pulak kau nampak

gajah tu halimunan barangkali...
untung la kau gajah. 


i'm sorry i can't be perfect.
i have trying so hard to be as good as i can be.
and i'm sorry because it is not you to see.


Thursday, November 18, 2010

wizard stick

kemana lah encik harry potter ni
i nak pinjam wizard stick u ni..

wink* wink* 
magik sungguh
tahun depan umur bertambah lagi
cepatnya masa berlalu
grrrr..
tua dah aku
patutnya dalam perancangan 
aku duk tengah mengaji master
sebab 
aku merancang
untuk ada PhD pada usia 30 tahun
sebabnya
aku teringin nak 
letak nama sebagai Dr. Aminah
atas kad kahwin
hahahaha.. 

'encik harry potter
berilah i pinjam wizard stick u..
i want to stop the clock from ticking'
(tik tik tik..and paused)
so many things that i haven't done yet
and i' m getting older and older
each days..
everything seems so far now.

i need a back up plan. need to reschedule everything.

plan B is activated

the plans are:  me to get a stable job. continue doing my monthly savings and think of marriage.


 insyaAllah.


boleh kalau nak menangis?

tak tahu nak cakap macam mana
tapi serius memang rasa nak melalak sangat ni
dah cuba tenangkan diri dan menerima seadanya apa yang terjadi
tapi... arrrrghhhh. nak menangis jugak.

serius aku memang sangat sangat sangat dan tersangat lah fussy
especially to those benda-benda that i called my belogging
and i really don't mind to lend it to others as long as they return it to me 'dalam keadaan asal'
susah?

yang the worst part yang nak buat aku 
menangis lagu jepun ni 
bila 
aku pulak sekarang nak pening-pening fikir
mana nak pergi cari mekanik lagi
mana nak settle... itu dan ini
arggh payah nak cakap
serius.. macam jatuh ditimpa tangga sudah ni
kereta i broke down ok.
 dan yang paling tak boleh terima sebab orang pinjam.
rosakkan. senyap.

aci?

cik mina sila bertenang. am feel like dying.


Monday, November 15, 2010

itu najib ini mina

nescafe
itu dia
limau suam, sirap ais, teh o'
itu aku

ubat gigi darlie
itu dia punya
ubat gigi colgate
yang itu aku punya

senyap dan banyak senyum
tu dia tu
cakap tak henti2
yang itu baru aku..

yang suka tengok movie cerita fiksyen
itu dia
yang melopong tengok cartoon tu
aku ^^

yang banyak beralah, lembut hati
itu pon dia jugak
yang keras kepala, keras hati 
tu.. aku

yang tak garang tu dia
yang garang tu aku laa..

yang suka cycling tu dia
yang suka jalan tak naik basikal tu aku..
(tak larat nak kayuh mountain bike)

yang selalu lambat
tu dia tu
yang cepat ikut jam jepun tu 
aku

yang cermat tu dia
yang main hentam je buat semua benda
tu aku

yang mengada-ngada tu aku
yang tukang hadapnya dia..

hahahaha..



thank you for never giving up on me..

we might be so different in many ways
but we're together. to complete each other.

insyaAllah.

Wednesday, November 10, 2010

macam magic

benda kecil tapi menggembirakan kalau jadi satu hari je cukup
untuk buat kita jadi orang yang paling gembira 
untuk satu minggu lamanya

magic kan?


Friday, November 5, 2010

dia pergi jua..

14 Ogos 2010 - 4 November 2010

Aqif telah pergi meninggalkan kami..

Al-Fatihah

Semoga rohnya ditempatkan disisi kekasih-kekasih MU ya Allah.



Wednesday, November 3, 2010

pingin

nak pergi bercuti boleh?
nak jalan-jalan atas pasir laut tu.
nak duduk tepi pantai menahan hembusan bayu.
naik ke menara melihat matahari jatuh.
menonton wayang di panggung kecil.
berenang.
menghirup udara pagi yang dingin.

aku nak pergi.. boleh?

Monday, November 1, 2010

kelmarin

kadang-kadang benda yang kita dah tak nak
boleh menjadi sesuatu yang berharga pada orang lain

kelmarin aku ke sebuah pusat bundle
disitu
aku telah ditemukan dengan sesuatu
lalu mengingatkan aku
betapa aku kena selalu berterima kasih pada tuhan

mula-mula aku terdengar suara bising-bising dikaunter 
lalu aku mendekatkan diri
sengaja untuk mengambil tahu apa yang berlaku

rupa-rupanya sebuah keluarga sedang membuat persiapan
menyambut perayaan yang bakal tiba nanti
dan mereka kekurangan wang

sebak bila melihatkan si nenek berusaha 
tawar menawar
bersungguh-sungguh dia meminta agar diberikan potongan harga

disisinya terdapat
dua orang kanak-kanak kelihatan sangat gembira sambil 
memegang-megang pakaian baru mereka diatas kaunter
tanpa faham apa yang berlaku
mereka tersenyum-senyum riang

gembira  kerana mereka bakal beroleh pakaian baru untuk perayaan nanti barangkali
selepas beberapa ketika ibu kanak-kanak tadi datang menjelaskan bayaran lima ringgit yang berbaki
mereka lalu pergi

sebak lagi rupanya lima ringgit yang membuatkan mereka cemas
selepas berjumpa apa yang aku cari
aku pon pergi.




pengetua saya cakap

tadi petang, aku mengadiri mesyuarat guru
walaupun agendanya untuk membincangkan skop
kokurikulum tahun hadapan
aku hadir juga
mana la tau kan..rezeki disini lagi
tak adalah aku terpinga-pinga nanti
 
ada sesuatu yang menarik dari mulut pengetua
kata beliau 
'guru adalah orang yang paling senang nak kumpulkan pahala'

betul juga tu bila difikir-fikir
 
niat
mengajar dengan ikhlas telah diberi satu pahala

bersedekah buku
pada pelajar yang kurang mampu dapat lagi pahala
 
menumpangkan pelajar
ke sekolah kumpul lagi pahala

mensedekahkan
makanan atau duit belanja pada pelajar yang tidak mampu dapat lagi pahala

pokoknya memang mudahlah nak kumpul pahala percuma.

:)

hahaha... sebenarnya tak kisah la kan. siapa kita dan apa kerja kita.
cuma sebagai hambaNYA
redhaNYA yang kita cari
menolong sesama manusia besar pahalanya




Sunday, October 24, 2010

thank you..



yang,
thank you for always being there for me and always cared for me.  

aku anak

sekuat mana aku
air mata gugur jua
tak gagah lagi untuk tersenyum rasanya

biarlah
Allah lebih tahu
aku sedaya upaya sebagai anak
telah cuba menyenangkan hati
kedua-duanya.
mungkin
penat barangkali
mulutnya bercakap yang tidak-tidak

tidak patut aku berkecil hati
ya Allah, ampunkanlah dosa-dosaku terhadap keduanya.


Friday, October 22, 2010

pilihan dan mandatori

getting old is mandatory
and how you live your life is an option


acuan untuk kita dibesarkan adalah mandatori
 dan bagaimana kita belajar mengadaptasi adalah pilihan

pendidikan adalah mandatori
menjadi pandai atau bodoh juga adalah pilihan

kemiskinan atau mewah adalah mandatori
mahu atau tidak adalah pilihan

alhamdulillah 

Allah berikan aku akal
tanpa mengira acuan aku dibesarkan aku memilih agar ia tidak dijadikan alasan untuk aku berpelesaran
lenyap tidak bertujuan

DIA juga tunjukkan jalan
walau tidak sehebat mana
aku antara yang terbaik
terima kasih Allah.

walau DIA telah menarik semua yang kami miliki
sehingga merempat tidak bertepi
TIDAK aku jadikan alasan
hidup susah bukan halangan
malah mengajar untuk lebih menghargai

sedih kamu mesti senyum
ketawa kamu jangan lupa senyum

aku memilih.

Wednesday, October 20, 2010

percaya

percaya
itu mesti

tapi sekali ia dikhianati 
ia pasti tak berganti
bukan dendam
bukan tidak memaafkan
 tapi hati yang retak

berbekas nya nampak
walau rupanya elok dari jauh

minta maaf
sukar untuk melupakan

aku trauma dibuat kau.


Tuesday, October 19, 2010

tak sama

rindu...
^^
bila tengok gambar-gambar lama
terasa menyesal bila lepaskan ia pergi
 menyesal buat keputusan terburu-buru

memang dia tak pernah janjikan dunia glamour
tapi selalu buat aku gembira

memang dia dulu tak tentu masa
tapi buatkan aku istimewa
aku punya waktu untuk diri sendiri

memang dia dulu memang tak pernah janji nak beri kemewahan
tapi aku boleh kalau aku rajin berusaha

memang dulu aku banyak complaint
sebab aku boleh tahan juga besar kepalanya
tapi seronok bila ada orang dengar

memang .. aku rindu 

i missed everything about PERMATA


i missed my old job, bosses, colleague and everything 


i hardly define job satisfaction since i'm leaving
i left my soul at PERMATA




Sunday, October 17, 2010

October will be end soon

cepat nya masa berlalu
hanya beberapa minggu lagi yang tinggal
kontrak aku bersama kementerian juga bakal tamat november nanti

so what is going to be next?

surat permohonan kerja juga telah berpuluh-puluh dihantar
tapi belum ada yang berbalas
semoga segala urusan akan dipermudahkan
yang pasti
aku kena positif 
rezeki akan datang

walau sedikit gusar 
kerana sumber kewangan aku sedia ada hanya mampu bertahan dalam cuma empat bulan sahaja lagi bagi menampung segala liabiliti

mina
be positive
bright future is two blocks away
it will reach u anytime by now..

:)



Wednesday, October 13, 2010

PMS mode.


ganas bukan?
aku juga tak terlepas dari terjebak dalam gejala 
PMS yang datang sebulan sekali di kala
bendera merah itu berkibaran
bukan disengajakan
tapi
entah apa angin yang bertiup
langit boleh tiba-tiba jadi mendung
itu pun nasib langit yang mendung
kadang-kadang
ribut taufan yang melanda

 puas juga kawal emosi
tapi memang tak terkawal
emosi hangin sahaja beberapa hari

mangsanya?

sang chenta hati jugaklah yang kena
serba serbi salah
bila telefon kata dia mengganggu
tidak ditelefon
'u dah tak sayang i lagi?'

tak pasal-pasal
mendung lagi
sedih tak tentu hala pon melanda

mula-mula time bercinta dulu
memang ribut memanjang
masing-masing
tak faham masing-masing
si perempuan minta dimengertikan
si lelaki tak faham kiasan

tapi sekarang PMS, PMS juga
walau banyak yang terbabas
emosi masih dibawah paras terkawal

sang chenta hati juga kini lebih memahami
banyak menaiki jejantas
agar tidak dilentung basikal ketika melintas

^^

terima kasih yang

dialong reminder pada setiap bulan:

'yang i rasa i dah nk period ni. dah sakit-sakit pinggang ni. badan pon rasa sakit jugak. sayang be prepare ok'

walaupun agak keterlaluan berkongsi atas perkara yang tidak sepatutnya 
tapi ia banyak membantu
sebab PMS adalah sesuatu yang tidak diketahui
pasang dan surutnya

 



Tuesday, October 12, 2010

mode : tido

puas berfikir apakah tajuk entry untuk diisi hari ni
melihatkan kawan-kawan yang produktif menghasilkan entry
membuatkan aku teruja
malangnya si idea tidak mahu2 juga bertandang
mata juga sudah nampak bintang
oooowh, mengantuk sudah datang

kepenatan barangkali
si otak minta direhatkan
si badan minta dibaringkan..


- hibernate mode activated -


Friday, October 8, 2010

ada LION dalam kelas saya.

ketawa bagai nak putus tali perut dek kerana ada LION dalam kelas.
'Lion..!! bila awak nak duduk ni? ke awak nak tunggu saya jadi tiger dan gigit awak dulu?'

yess... aku berjaya 
tapi tak lama

'cikgu, saya mau pi library. ikut budak-budak kemahiran teknikal'
'Lion, benci sangat ke awak dengan saya sampai tak mahu duduk dalam kelas saya?'
'cikgu, mana ada wooo...mana ada saya benci cikgu'


yess.. 
Lion duduk balik. buka buku terus u olls.

selepas lima minit

'cikgu.. Amanina pandang saya. panggil dia pandang depan ah cikgu'

'kenapa dia tak boleh pandang awak pulak?'

pastu dia pon mula lah 
'mata dia besar cikgu..macam mau makan orang
gigi dia pon besar meh, takut..'

'ke awak jeles dia pandang Woo? (Woo, student baru, duduk sebelah lion) tulah awak dulu sebelum Woo masuk, awak takmo tackle Amanina..jual mahal.. sekarang awak jeles ea?'


'oit..cikgu.. mana ada. mana ada saya cakap macam itu. mana ada jeles meh. dia gemuk cikgu. tiada orang mau sama dia ah cikgu'


sah-sah kelas gelak gempita dek kerana aku kenakan si Lion si budak nakal tu.
Amanina lagi lah. kaki menyakat juga tu.


pastu Lion kacau sikit2 aje bila aku sambung mengajar balik.

tiba-tiba ada pelajar lelaki ketuk pintu dan beri kertas pada Lion selepas aku beri kebenaran.

'cikgu, tengok saya dapat surat cinta'


'laaaa... Lion, baru saya tau kenapa awak marah Amanina pandang awak. Awak gay ea?'


satu kelas.. ketawa bahak-bahak

'mana ada woooh cikgu. ini nota ar cikgu. bukan surat cinta'

giler blush muka dia.

'tadi awak cakap'

'silap cakap ar cikgu'

'Lion, Lion.. tulah tipu saya lagi'




sebenarnya bukan Lion satu-satunya pelajar nakal yang aku ada.
tapi Lion senakal-nakal dia, dia dari kelas cemerlang.
ada juga pelajar dari kelas pertengahan. macam Hazim, Zul, Eman, Anish, Siva, Ng, Liong.
semuanya ada macam-macam karakter. nakal mereka lain.
yang penting hormati mereka sebagai pelajar. and the most important thing treat them as an adult. insyaAllah, they will respect u as their teacher and their friends too.
 semoga Allah permudahkan semua urusan.
:)


pada cikgu-cikgu lain, jangan serius sangat okeh. 
tak salah pun jadik cikgu yang loyar buruk.
rotan orang pun bukan best sangat.
wink*

Wednesday, October 6, 2010

kenapa perlu tamak?

perempuan ni memang sejenis makhluk yang pelik
yang mempunyai kuasa
untuk bertahan 
melawan apa sahaja
kerana 
CINTA

betul kan?
walaupun dia tahu
hati sebenarnya terluka
dia terus lagi bertahan
dengan harapan yang tidak pasti.

berbaloikan?
atau sebenarnya dia dijadikan tempat persinggahan
dek kerana membalas dendam 
lantaran hati pernah terluka?

hey lelaki
kenapa kau buat dia begitu?
jangan mementingkan diri
jika kau sayang
kau berterus terang
kenapa dia disorok begitu rupa

kenapa kau biarkan hati dia terluka
apa yang kau rahsiakan?
apa yang kau takutkan?

disini cinta, disana pun kau cinta
kenapa perlu tamak?

 tidakkah kau punya hati?
tidakkah kau punya rasa?

bayangkan kau ditempat dia
pasti kau juga rasa sakitnya.

hargailah orang yang menyayangi kau kerana kau.
berhenti menyakiti dia.

jangan kau tamak.

p/s : pada perempuan rasional lah. tanyalah hati. berbaloikah perbuatan kau?




minta maaf sekiranya kata-kata saya mengguris kamu. tiada niat saya mencampuri urusan kamu berdua. saya hanya mahu kamu sedar dan mahu kamu tahu.. jangan memperjudikan cinta orang lain kerana menjaga kepentingan diri sendiri ~

Friday, October 1, 2010

kali pertama

there is always a first time for everything kan?
:)
tapi kali ni aku cuba buat sesuatu yang aku tak pernah cuba
dan tak pernah terfikir lansung pon nak cuba

dan 
hari ni aku tahu 
aku mula suka

tak kenal maka tak cinta
hari-hari 
aku senyum sampai ke telinga

dulu
aku fikir kerja sebagai cikgu ni 
senang..
dulu aku ingat kerja jadi cikgu ni 
mudah..

siapa kata senang?
siapa kata mudah? 

ragam murid satu hal
ragam guru dah dua hal
politik sekolah lagilah berhal-hal
senang dik nun jadik cikgu?

amik ko!

tapi aku tak kisah sangat pon. 
sebab aku ada student yang
macam rainbow
kaler-kaler
'pening kepala saya'
^^
nakal ke, baik ke
awak semua sweet.. hehehe

lagilah awak semua bertambah-tambah sweet
sebab awak semua panggil saya chomel

boleh?

'kaki bodek yer awak semua ni? pakat-pakat bodek saya yer?'

aku pon tak tahu naluri apa yang membuatkan aku rasa 
macam ni 
tapi yang aku tahu 
aku rasa suka kali pertama 
bergelar cikgu.










Opick - Allah Ya Nur Mp3
Musicaddict.com