BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 13, 2014

Umar dan Baby Bullet


Alhamdulillah. Semakin hari semakin ringan tangan-tangan ni semua menyediakan makan untuk si anakanda Umar.

Kalau hari pertama sehingga hari ketiga Umar makan puree kentang, hari keempat Ummi buatkan Umar puree brocolli + carrot. Semalam rajin sikit, sebelah petang Umar makan puree Epal merah.

Umar makan with satisfaction. Siap bunyi-bunyi. Abah gelak-gelak tengok gelagat anak bujangnya makan. 

Dan pagi-pagi tadi, Ummi bangun awal siapakan bubur nasi + brocolli untuk dibuat puree.

Perasaannya bangga dan gembira bercampur-campur sebab dapat masak untuk anak. Terima kasih Allah beri perasaan kasih sayang macam ni terhadap Umar.

Alhamdulillah syukur sangat, Ummi dapat beli gadget untuk menyediakan puree Umar dengan harga promosi. Macam orang mengantuk di sorong bantal bila barang idaman dapat dibeli dengan harga lebih murah. :)


Kebaikan Baby Bullet ni, satunya perkakasan penyediaan makanan anak tak bercampur dengan perkakasan lain rumah. Contoh, kita ada blander khas untuk blend makanan anak. Bekas juga tak bercampur dengan bekas plastik di rumah yang mungkin kita guna untuk simpan belacan, cili etc. Saiz Baby Bullet juga memudahkan kerja dan menjimatkan masa kerana ianya kecil. Mudah nak basuh. Selain tu Baby Bullet ni turut didatangkan dengan buku resepi dan jenis-jenis makanan serta khasiat-khasiatnya untuk anak kita. Senarai makanan terlarang, maknanya yang tinggi risiko alergi juga ada tersenarai.

I am a happy Baby Bullet user.

Gambar : Ihsan Google

Bukan senang nak yakinkan orang kenapa kita pilih masak sendiri untuk anak dari membeli makanan bayi dalam tin tau. Lebih-lebih lagi anak berperangai pelik atau tiba-tiba kejadian pelik terjadi pada hari pertama anak makan. 

Macam Umar, badannya tiba-tiba naik ruam halus dari leher hingga ke tapak kaki. Seperti tanda alahan. Risau juga especially when you get the blame. Alhamdulillah, Umar ok sebenarnya. Bukan allergic kata Doktor di Pusat Perubatan An-nur. Doktor juga mati punca. Cuma minta Umar di observe. Ruam hilang pada keesokan harinya. Wee.. bukan sebab salah makan atau apa. Mugkin ruam panas sahaja.

Kadang-kadang susah nak beritahu orang kenapa, cuma selalu tanam yakin dalam hati yang saya hendak beri yang terbaik untuk anak. Saya yakin makanan yang saya masak sendiri ada kasih sayang di dalamnya. Saya yakin bersihnya. Lebih variasi. Lebih segar. Dan yang paling penting, saya gembira. Masakan tidak, makanan anak adalah hasil dari air tangan Umminya. :) Mesti mak-mak yang masak sendiri faham rasanya ini.

Untuk suapkan Umar saya gunakan Boon Squirt.

Gambar : Ihsan Google

Dengan sudu ini, saya tak perlukan mangkuk. Hanya perlu picit sahaja badan sudu untuk suapkan Umar makan. Pada saya sudu ni lebih cermat. Boleh elak anak dari pukul mangkuk puree sehingga jatuh dan sebagainya. Abah Umar juga excited nak beri makan Umar dengan menggunakan Boon Squirt.

:) Rasanya itu sahaja catatan Ummi yang bahagia. Wink*


3 comments:

  1. Salam sis, very good review.. nak tumpang iklan ye kalau ada siapa2 nak beli baby bullet / sudu boon squirt boleh ke laman blog sy.. ada jual brg2 baby murah-murah! :)

    http://eyeteamama.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. semangat umi ummar ni kan heheh

    ReplyDelete
  3. Slm kenal...

    seronok kan bila kita dpt menyediakan mkanan utk ank..pastu tgok dorang mkn dgn seleranya...berkat air tgn ibu..:-)

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete


Opick - Allah Ya Nur Mp3
Musicaddict.com